نرم افزار کامفار

نرم افزار کامفار نرم افزاری برای گزارش گیری و امکان سنجی در طرح های اقتصادی است، که توسط سازمان توسعه صنعتی سازمان یونیدو ( سازمان ملل متحد ) برای امکان سنجی، ارزیابی و تحلیل پروژه های اقتصادی خصوصا در کشور های در حال توسعه می باشد. نرم افزار کامفار در بیش از 30 سال توسعه خود، توانسته سبب بهبود توانایی نهادی برای اطمینان از امکان سنجی و منافع اقتصادی سرمایه گذاری در کشور های در حال توسعه شود.

نتایج مالی و اقتصادی پروژه های صنعتی و غیر صنعتی با کمک تجزیه و تحلیل های ارائه شده با نرم افزار کامفار آسان می شود. با ماژورهای نرم افزار کامفار می توانید هزینه تاثیرات زیست محیطی پروژه ها را هم بررسی و محاسبه کنید.

نرم افزار کامفار می تواند شاخص های اقتصادی و مالی پروژه ها را محاسبه و تحلیل و ارزیابی نماید. با داشتن نرم افزار کامفار، مدیران می توانند تاثیر تغییرات هر کدام از پارامترهای ورودی سیستم بر فرآیندهای مالی را بررسی و تحلیل کنند و در آخر تصمیم بگیرند که پروژه را پذیرش داشته باشند یا خیر.

این یک واقعیت است که مشاوره قبل از سرمایه گذاری با کیفیت بالا منجر به رخ داد پروژه های بهتر می شود و در نتیجه به افزایش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی کمک می کند، یونیدو سهامداران دولتی و خصوصی را با ابزارها و روش های ارزیابی پروژه و تحلیل آن از جمله مدل کامپیوتری یونیدو برای امکان سنجی پروژه مجهز کرده است.

نرم افزار کامفار تجزیه و تحلیل کوتاه مدت و بلندمدت پیامدهای مالی و اقتصادی را برای پروژه های صنعتی و غیر صنعتی تسهیل می کند و مکمل تلاش‌های سرمایه‌گذاری و ارائه پشتیبانی از تحلیل امکان‌سنجی پروژه‌های زیرساختی بزرگ یا مشارکت عمومی و خصوصی (PPP) از طریق مکانیسم مالی ترکیبی برای توسعه پروژه‌های قابل بانک است. نرم افزار کامفار همچنین دارای ماژول های تخصصی چون مکانیسم توسعه پاک (CDM) و حسابداری مدیریت زیست محیطی می باشد.

استراتژی نرم افزار COMFAR

اگر دوره آموزش ms project را گذرانده باشید با برخی از استراتژی های نرم افزار کامفار نیز آشنا شده اید. نرم افزار COMFAR حال حاضر به 19 زبان در دسترس است و پیشنهاد محصول خود را گسترش خواهد داد تا نسخه‌های تخصصی‌تری را که با آخرین استانداردهای حسابداری بین‌المللی (IAS) و استانداردهای بین‌المللی گزارش‌گری مالی (IFRS) منطبق است باشد.

تاثیر و نتایج نرم افزار COMFAR

امروزه بیش از 11000 کاربر نرم افزار COMFAR در 160 کشور جهان وجود دارد. در بیش از 30 سال توسعه نرم افزار  COMFAR، دو اثر توسعه اصلی ثبت شده است:

  • مزایای سرمایه گذاری کلاسیک، مانند افزایش اشتغال، سرریزهای فناوری/نوآوری و عملکرد زیست محیطی بهتر، و بهبود قابلیت های سازمانی برای اطمینان از امکان سنجی
  • مزایای اقتصادی سرمایه گذاری در کشورهای در حال توسعه

آخرین نسخه نرم افزار COMFAR III Expert به کاربر امکان شبیه سازی وضعیت مالی و اقتصادی کوتاه مدت و بلندمدت پروژه های سرمایه گذاری را می دهد. نرم افزار کامفار تجزیه و تحلیل پروژه های صنعتی و غیر صنعتی، اعم از سرمایه گذاری های جدید، بازسازی، توسعه، سرمایه گذاری مشترک یا پروژه های خصوصی سازی را تسهیل می کند.

نرم افزار چند زبانه کامفار

تمام برنامه های COMFAR III به زبان انتخاب شده توسط کاربر ارائه می شود. دریافت و نصب یک یا چند مجموعه زبان اضافی در هر زمان امکان پذیر است. این به تحلیلگر اجازه می‌دهد تا نرم افزار کامفار را به یک زبان (به عنوان مثال انگلیسی) اجرا کند و همه جداول و نمودارها را به زبان دیگری (مثلاً فرانسوی) چاپ کند.

نرم افزار کامفار در حال حاضر به ۱۹ زبان زیر در دسترس است:

عربی، چینی، کرواتی، چکی، انگلیسی، فارسی، فرانسوی، آلمانی، اندونزیایی باهاسا، ایتالیایی، ژاپنی، کره ای، مغولی، لهستانی، پرتغالی، روسی، صربی، اسلواکی و اسپانیایی و نسخه‌های دیگر زبان، بسته به تقاضا، دنبال خواهند شد. برای نسخه های زبانی که از مجموعه کاراکترهای اروپایی استاندارد استفاده نمی کنند (مانند عربی، چکی، کرواتی، چینی، فارسی، ژاپنی، لهستانی، روسی و اسلواکی) باید خانواده فونت مربوطه یا محیط ویندوز (مانند چینی، ژاپنی) را در دسترس داشته باشید.

الزامات سخت و نرم افزاری نرم افزار کامفار

نرم افزار کامفار را می توان بر روی یک سیستم کامپیوتری مجهز به سخت افزار و نرم افزار زیر نصب و اجرا کرد:

  • Microsoft Windows Vista/7/8/10
  • فضای هارد دیسک (22.1 مگابایت)
  • پورت  USBبرای کلید حفاظتی

نرم افزار کامفار به طور رسمی برای ویندوز 10 منتشر نشده است. با این وجود، تا زمانی که درایور جدید HASP مربوطه نصب شده باشد، قابل نصب و استفاده است.

 COMFAR III با Microsoft Windows 98/ME، 2000/XP سازگار است.

مزایای نرم افزار کامفار

  • نرم افزار کامفار برنامه ای منعطف است که برای ارزیابی مالی و اقتصادی پروژه های صنعتی به کار می رود و استفاده از این نرم افزار مزایای بسیاری دارد.
  • فراهم کردن امکان بررسی جریان نقدینگی، فرصت های موجود و ارزیابی برای مدیران
  • دادن برنامه ریزی استراتژیک برای طرح های آینده به مدیران
  • بررسی تامین منابع مالی از منابع مختلف
  • جلوگیری از طولانی شدن عمر پروژه، افزایش سرمایه گذاری و ایجاد ظرفیت های بیش از حد نیاز
  • قابلیت تطبیق با زبان فارسی را دارد.
  • تحلیل فرآیند های مالی و همچنین امکان شبیه سازی پروژه های سرمایه گذاری در کوتاه مدت و بلند مدت
  • ارائه دادن برنامه مستقل برای هزینه های دوران ساخت و تولید پروژه
  • تجزینه و تحلیل های اقتصادی پروژه های ایجاد، نوسازی، سرمایه گذاری های خصوصی و مشترک
  • فراگیر شدن استفاده از نرم افزار کامفار در انجام محاسبات به دلیل اجرای آنالیزهای حساسیت و انعطاف پذیری زیاد در برابر انواع پروژه ها و قابلیت بالای این نرم افزار

ورودی های نرم افزار کامفار

برای استفاده از نرم افزار کامفار باید ورودی های زیر را داشته باشید و وارد نمایید:

تعریف پروژه، انجام برنامه ریزی زمانی، محصولات، واحد پول، میزان تورم، میزان مشارکت، تنزیل، هزینه های ثابت سرمایه گذاری، هزینه های تولید، برنامه فروش، سرمایه در گردش، منابع تامین مالی، مالیات، یارانه.

خروجی های نرم افزار کامفار

نرم افزار کامفار بعد از دادن داده ها بررسی های مالی و اقتصادی را دارد.

بررسی های مالی نرم افزار کامفار عبارتند از :

  • برآورد و محاسبه سرمایه گذاری ثابت
  • برآورد و محاسبه سرمایه در گردش، برآورد هزینه سالیانه تولید، محاسبه استهلاک سالیانه سرمایه گذاری،تعیین سود و زیان پروژه، تعیین منابع مالی پروژه و هزینه های آن، محاسبه قیمت تمام شده به تفکیک هزینه ها، تجزیه و تحلیل درآمد ها و هزینه های پروژه

بررسی های اقتصادی نرم افزار کامفار عبارتند از :

  • تحلیل و بررسی جریان نقدینگی تنزیل شده DCF
  • تعیین جریان خالص نقدی کل سرمایه گذاری
  • تعیین ارزش خالص فعلی
  • نرخ بازده داخلی
  • تعیین نرخ و دوره بازگشت داخلی کل سرمایه
  • تعیین دوره بازگشت سرمایه
  • تجزیه و تحلیل نقطه سربه سر
  • تعیین شاخص سودآوریPI
  • تجزیه و تحلیل اثرات متقابل طرح ها
  • تحلیل ریسک و تحلیل و بررسی میزان حساسیت پروژه
  • تهیه صورت های مالی
  • تجزیه و تحلیل نسبت های مالی

کار با نرم افزار کامفار

برای شروع کار ابتدا باید به سراغ تعریف پروژه جدید بروید. از منوی FILE گزینه ی NEW PROJECT را انتخاب نمایید. این گزینه نوع پروژه را تعیین می کند و دارای گزینه هایی مانند پروژه صنعتی، پروژه کشاورزی، پروژه زیربنایی، پروژه معدنی و پروژه گردشگری است.

گزینه ی LEVEL OF ANALYSIS سطح محاسبات و تجزیه تحلیل ها را مشخص می کند و شما می توانید بین مطالعات امکان سنجی و مطالعات فرصت، یک گزینه را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که مطالعات امکان سنجی در اصل نوع گسترش یافته ی مطالعات فرصت است.

بعد از اینکه میان گزینه های FAESIBILITY STUDIES  و OPPORTUNITY STUDIES یکی را انتخاب کردید OK کرده و مرحله به مرحله اطلاعات پایه ای و اولیه ی پروژه را وارد نمایید. اولین جدول PROJECT IDENTIFICATION می باشد که اطلاعات کلی مانند نام و شرح پروژه را از کاربر می خواهد.

جدول بعدی PROJECT DESCRIPTION است که باید شرح و تعریفی از پروژه را تعریف کنید.

در جدول PROJECT TITLE عنوان پروژه ثبت می شود.

جدول DATA AND TIME مربوط به تاریخ و ساعت ورود اطلاعات به نرم افزار کامفار است.

جدول PROJECT CLASSIFIUCATION برای مشخص کردن یک طرح پیشرو است یعنی یک طرح توسعه است یا یک طرح بازسازی.

اگر در پروژه شریک دارید باید گزینه ی JOINT-VENTURE را بزنید و اگر دوستدار محیط زیست هستید باید گزینه ی CLEEN DEVELOPMENT MACHANISM را وارد نمایید.

در قسمت DEPTH OF ANALYSIS گزینه ی FINANCIAL ANALYSIS می باشد که به معنای تحلیل مالی بوده و به طور پیش فرض انتخاب شده است. گزینه ی ECONOMIC ANALYSIS تحلیل اقتصادی می باشد و از این گزینه برای پروژه های اقتصادی استفاده می شود.

زمانی که این اطلاعات را وارد نمودید نرم افزار کامفار، جدول PLANING HORIZON را ارائه می دهد که در آن فرضیه های اولیه ی مربوط به زمان پروژه است.

در جدول PRODUCTS باید محصولات طرح، زمان تولید، مقدار ظرفیت اسمی تولید و فروش را وارد کنید.

جدول CURRENCIES مربوط به تعریف واحد های پولی و تعیین نرخ برابری است.

جدول DISCOUNTING باید نرخ تنزیل مورد نظرتان را که با حرف I  مشخص شده است وارد نمایید.

در جدولFIXED INVESTMENTباید هزینه های ثابت سرمایه گذاری مانند زمین، ماشین آلات و دیگر تجهیزات را وارد کنید.

در جدول PRODUCTION COSTS هزینه های تولید سالیانه ی هر محصول را به تفکیک وارد کنید.

در جدول SALES PROGRAMME برنامه فروش محصولات را بر اساس طرح زمانی و قیمتی ثبت کنید.

جدولWORKING CAPITAL  مربوط به سرمایه در گردش پروژه است که بر اساس دوره احداث پروژه و سرمایه اولیه وارد می شود.

جدول  ACCOUNTS PAYABLEمربوط به دوره پرداخت هزینه مواد،انرژی و … است.

جدول EQUITY برای ثبت سرمایه آورده شده به وسیله سهامداران و همچنین توقعات و انتظارات آن ها از پروژه می باشد.

وام های دریافتی بلند مدت در جدول LONG-TERM LOAN و شرایط بازپرداخت آن در جدول ONG- TERM LOANS  آورده می شود.

بعد از اینکه جداول را تکمیل نمودید از منوی MODUL گزینه ی CALCULATION را انتخاب کرده تا نرم افزار کامفار محاسبات را انجام دهد.

زمانی که محاسبات نرم افزار به اتمام رسید برای مشاهده جداول و نمودار ها از منوی MODUL گزینه ی SHOW RESULTS  را انتخاب نمایید و سپس روی علامت جداول و نمودار های مورد نیازتان کلیک کنید و اینگونه جداول مورد نظر را می توانید مشاهده و بررسی نمایید.

دانلود نرم افزار COMFAR

از طریق لینک پایین میتوانید نرم افزار کامفار رو دانلود و نصب کنید.

دانلود نرم افزار کامفار
آوریل 4, 2024

0 پاسخ به "نرم افزار کامفار"

ارسال یک پیغام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




مهندس محمد فلاح
دارای مدرک مدیریت پروژه حرفه ای PMP از PMI آمریکا

بیش از 14 سال سابقه حرفه ای در پروژه های عمرانی و صنعتی

تلفن تماس: 09398593789
ایمیل: fallah@projectyar.com

X