تفاوت نرم‌افزاهای MS Project و Primavera P6

تفاوت‌ های نرم افزار MS Project و Primavera P6 در حوزه مدیریت پروژه و برنامه ریزی

از دهه 1980 تاکنون جهت ایجاد سهولت در کار مجموعه‌های فعال در حوزه‌های برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه نرم‌افزارهای متعددی طراحی شده‌اند.

 متاسفانه با‌‌‌‌‌‌‌‌ وجود تعدد گزینه‌های روی میز همچنان شرکت‌ها برای انتخاب نرم‌افزار مناسبشان که تمام نیازهای آنها را پاسخگو باشد مردد هستند. این مقاله بر اساس یک نوع مدل امتیاز دهی و نظرسنجی‌های انجام شده مطابق با استاندارد ISO14000 به ارزیابی عملکردی این دو نرم‌افزار محبوب پرداخته است.

امید است بیان تفاوت‌های این دو نرم‌افزار همراه با بیان نقاط قوت و ضعف آنها که جهت ایجاد سهولت هرچه بیشتر عملکرد حوزه مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی بوده به انتخاب هرچه آسان‌تر فعالان این حوزه کمک کند.

به طور کلی می‌توان گفت‌،کاربران ویژگی‌های پایه‌ای همچون جداول زمانبندی،تجزیه و تحلیل‌منابع،تجزیه و تحلیل هزینه‌ها را نسبت به امکانات پیشرفته‌تر ارجحیت می‌دهند.

پیشرفت فناوری و علی‌الخصوص پیشرفت فناوری در حوزه کامپیوتر، نقش حیاتی‌ای را در حوزه مهندسی ایفا کرده است؛ یشرفت‌هایی که در دهه‌های گذشته روی نرم‌افزارهای کامپیوتری رخ داده هست بسیار حائز اهمیت بوده و مهندسان و مدیران را به سمت استفاده هرچه بیشتر از این فناوری‌ها سوق داده است.

جهت انجام پروژه‌های مهندسی که از صفر تا صد یعنی در واقع از طراحی تا اجرا نیاز به زمانبندی دقیق و مدیریت هرچه بهتر منابع دارند نرم‌افزارهای متعددی جهت تخمین هزینه‌ها، آماده سازی اسناد سازه،برآورد کننده تعداد، برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه ساخته شده‌اند.

تفاوت MSP و primavera

نرم‌افزارهای کامپیوتری‌نقش اساسی‌ای در مدیریت طول عمر پروژه از ابتدا که شامل شناسایی منابع و فرصت‌ها تا اتمام و راه‌اندازی تاسیسات جدید هست ایفا می‌کند؛ نکته مهمی که وجود دارد این هست‌که راهکارهایی که این ابزارها ارائه می‌دهند به افزایش سرعت تکمیل پروژه‌ها ،کاهش هزینه ‌ها و ارتقا سطح دقت و بهره‌وری پروژه کمک‌های شایانی می‌کنند.

امکانات این نرم‌افزارهای مدرن با به اشتراک گذاشتن اطلاعات دقیق تمام پروژه‌های یک کسب‌و‌کار قابلیت همکاری و تیم ورک هرچه بهتر را در یک سازمان بهبود می‌بخشند؛ لذا رشد هر کسب و کاری به تعداد پروژه‌های پایان یافته‌ی موفق آن، چه در حوزه محصول و چه خدمات بستگی دارد؛افزایش ورودی‌های اطلاعات به صورت روزانه همواره با ایجاد چالش‌های جدید و تغییرات اولویت بندی شرکت‌ها همراه می‌باشد، لذا کسب و کارها موظف به تطبیق خود و اخذ تصمیمات مناسب در زمان‌های کوتاه هستند تا کارآمدترین انتخاب‌ها را در خصوص اجرای پروژه‌ها و تحویل به موقع آنها به کارفرمایان و بازار هدف اتخاذ کنند.

شرکت‌های موفق جهت افزایش سرعت روند پیشرفت و همچنین کشف راه‌های جدید استراتژی،از دانش مدیریت‌پروژه بهره می‌گیرند.

در واقع نیاز شدید به استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی از آنجا نشئت می‌گیرد که شرکت‌ها برای افزایش توانایی خود درترکیب کردن مدیریت فرایند با منابع و بهبود چرخه عمر پروژه‌ها،خود را نیازمند تکامل می‌بینند.

در اکثر حوزه‌های مهندسی، برنامه‌ریزی پروژه‌ها با‌ روش CPM یا همان مسیر بحرانی انجام می‌گیرد؛ سی پی ام که به عنوان یک ابزار کارآمد، با ادغام تصمیمات مبنی بر تامین و مدیریت منابع باعث بهبود روند اجرای پروژه‌ها می‌شود، به مرور زمان راه ورود خود را به نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه پیدا کرد که در حال حاضر شامل تمام فعالیت‌های اساسی یک پروژه مانند تولید، ساخت،راه‌اندازی و خدمات دیگر می‌شود.

 برنامه‌ریزی برنامه‌ها و فعالیت‌های پروژه با ایجاد روابط درست میان فعالیت‌ها که با اصول CPM انجام می‌گردد به ساخت نمودارهای گانت جهت انتقال هرچه بهتر اطلاعات پروژه کمک شایانی می‌کند.

نرم‌افزار Primavera که کاربرد آن در صنایع مهندسی و ساخت گسترده‌ای به چشم می‌خورد با استفاده از گرافیک مناسب، نمودارهای متنوع و همچنین ابزارهای کاربردی دیگر در‌حال حاضر به عنوان بسته‌های GUI در دسترس کاربران ویندوز قرار دارد.

پریماورا با سازماندهی،تجزیه و تحلیل،برقراری روابط و ارائه تمام این‌ها توسط نمودار گانت باعث تسریع انجام پروژه با دقت بالا می‌شود.

نرم‌افزار مایکروسافت پروجکت که به طور چشمگیری در صنایع ساختمانی و عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اغلب در راستای اجرای پروژه‌های کوچکتر مورد استفاده می‌باشد و اکثر افراد متخصص ،آن را پلی میان پروژه‌های کوچک و بزرگ و اتصال منابع به صورت هرچه بهتر و استفاده از داده‌های آن در نرم‌افزار پریماورا می‌دانند ؛

هرچند لازم به ذکر است که هزینه استفاده از این نرم‌افزار نسبت به پریماورا مقرون به صرفه بوده و به‌طور کل پکیج نرم‌افزاری MS Project در سه سطح دسته‌بندی می‌شود:

درسطح پایه این نرم‌افزار دارای محدودیت‌های خاصی بوده و در توابع حداقلی عمل می‌کند.

در سطح بازار گسترده هدف این نرم‌افزار برنامه‌ریزی، مدیریت پروژه و ارائه ابزارهای مناسب طیف گسترده‌ای از وظایف این دانش بنیادی می‌باشد.

در سطح پیشرفته تر این نرم‌افزار با وجود پیچیدگی‌ها باعث عملکرد هرچه سریع‌تر پروژه‌ها می‌شود.

این نرم‌افزار (ام اس پروجکت)که در محدوده قیمتی ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار قرار دارد، تکنیک‌های پایه مدیریت پروژه مانند CPM، نمودار گانت، تصطیح منابع، ساختار شکست کار و پیگیری هزینه‌ها را ارائه می‌دهد؛ با این حال قابلیت برنامه‌ریزی و پیگیری چند پروژه به صورت همزمان در آن دیده نمی‌شود و بیشتر مناسب پروژه‌های تکی می‌باشد.

از سوی دیگردر سطح پیشرفته‌تر، نرم‌افزارهایی همچون پریماورا که در بازه قیمتی ۱۵۰۰ تا ۱۶ هزار دلار قرار می‌گیرند، برنامه‌های پیچیده‌تر با گستره فعالیت بیشتر را پشتیبانی می‌کنند که البته پلتفرم‌های سخت‌ افزاری و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند که همین امر موجب بکارگیری آن‌ها در پروژه‌هایی با فعالیت‌های بیشترو با تعداد پیمانکاران بالاتر شده است.

 نیاز به نرم‌افزارهایی که علاوه بر نصب و استفاده آسان پوشاننده طیف گسترده‌ای از نیازهای شرکت‌های مختلف باشند سبب شده است تا سازندگان این نرم‌افزارهای چند منظوره با اطمینان حاصل کردن از میزان فروش و سود خود پشتیبانی‌هایی بروزتر و خدماتی بهتر از خود ارائه بدهند.

قیمت نرم افزار primavera p6

نتایج یک نظرسنجی در آمریکای شمالی در سال ۱۹۹۴ میلادی که بالغ بر ۱۵۰۰ نفر کاربر حرفه‌ای نرم‌افزارهای کامپیوتری را در بر می‌گرفت نشان دهنده آن بود که کاربری آسان همراه با پشتیبانی تمام وقت از بیشترین درصد در این نظرسنجی برخوردار بوده است.

روش‌های گوناگونی برای انتخاب هرچه بهتر نرم‌افزارهای مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی وجود دارد؛ یکی از این رویکردها شامل استفاده از تجربه کاربری دیگران، اعتبارسنجی آنها و نهایتاً انتخاب توسط شخص شماست ؛روش دیگر، انجام آزمایش در پروژه‌های کوچک است که پیشنهاد می‌گردد. با این روش می‌توان عملکرد نرم‌افزار را در پروژه‌های واقعی تست نمود؛ گرچه ممکن هست که این فرایند مقداری زمان بر بوده و نتایج آن گستره کمتری از پروژه‌ها را شامل شود؛ لیکن به طور کلی توصیه می‌گردد تا با اخذ مشاوره از اعضای سازمان‌ها و موسسات مرتبط مانند موسسه مدیریت پروژه یا در ایران ادارجات نظام مهندسی در مورد انتخاب نرم‌افزار متناسب با نیازهای سازمانتان اقدام بفرمایید چرا که این سازمان‌ها اطلاعات آماری جامع‌تری را به شما ارائه می‌دهند.

هدف ما از ارزیابی نرم‌افزار

صنعت IT روزانه در حال پیشرفت می‌باشد که به موجب همین امر استفاده از کامپیوترها و نرم‌افزارهای جدید گریزناپذیر گشته است؛ بنابراین تضمین کیفیت این نرم‌افزارها که در این سیستم به وجود آمده هست جهت جلوگیری از پیامدهای جدی بسیار حیاتی به نظر می‌رسد.

در نتیجه یک بار برای همیشه باید تعریف واضحی از ارزیابی نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه بیان گردد تا معیارهای آن شامل اندازه‌گیری ابزارها و ویژگی‌های مختلف ارائه شده توسط کمپانی سازنده برای رفع نیازهای ارگان‌ها مبین شود.

 نرم‌افزارها در انواع مختلفی به بازار مصرف ارائه شده‌اند که هر کدام با هدف برآورده کردن نیاز خاصی از مصرف کنندگان طراحی شده‌اند؛ متنوع بودن محیط کاربری هر یک از این نرم‌افزارها باعث شده تا هدف اصلی ارزیابی آنها ،ارائه نتایج کمی جامع و قابل قبول درباره کیفیت محصول نهایی آن نرم‌افزار باشد.

 فرایند ارزیابی نیاز به بیان کیفیت‌های مشخص شده در استاندارد ISO 9126 را دارد. در این ارزیابی از اسناد مختلفی همچون گزارش‌های آزمون، اسناد طراحی، کد منبع و کاربر استفاده می‌گردد؛ به توصیه استاندارد آیزو منبع گسترده‌ای از ماژول های ارزیابی برای روش‌های ارزیابی مورد‌استفاده قرار گیرند که البته دربندی از این استاندارد عدم الزامیت استانداردسازی هم صحبت شده است .

هدف و ارزش

جهت کارآمد کردن هرچه بهتر این ارزیابی، ارائه دهنده می‌بایست مقدار قابل توجهی از اطلاعات را از کاربران و فروشندگان هر دو نرم‌افزار جمع‌آوری کند تا با استفاده از مدل امتیاز دهی توسعه یافته، تجزیه و تحلیل گشته و توسط ارائه دهنده گزارش شود.

 موثرترین رویکرد جهت دستیابی به این هدف با روش ارائه نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌ها به این دسته افراد می‌باشد؛ چرا که این روش امکان جمع آوری حجم زیادی از داده‌ها را از مجموعه گسترده‌ای از کاربران نرم‌افزارها در مکان‌ها و صنایع مختلف فراهم می‌آورد.

 این نظرسنجی‌ها ابزارهای بسیار ارزشمندی در تحقیقات آماری هستند؛ چرا که برای جمع آوری اطلاعات، تعداد زیادی از شرکت کنندگان را مورد بررسی قرار می‌دهند. با توجه به گفته بشاو هارتر در سال ۱۹۸۰ «جمعیت به صورت هر مجموعه‌ای از افراد یا اشیا که حداقل یک ویژگی مشترک را دارا هستند» تعریف می‌شود.

مزایای فراوانی برای استفاده از نظرسنجی‌ها به عنوان یک روش تحقیق وجود دارد. اولاً هزینه‌ای کارآمد به ارمغان می‌آورند، ثانیا شرکت کنندگان می‌توانند به سرعت  از مکان‌های جغرافیایی مختلف پاسخگو باشند و سوما شرکت کنندگان می‌توانند وقت کافی برای جمع آوری اطلاعات و فکر کردن به پاسخ‌های خود بگذارند؛ به علاوه این نظرسنجی‌ها حریم خصوصی‌ای را برای شرکت کنندگان در هنگام پاسخ‌دهی فراهم می‌کند.

 هدف از ارائه این مقاله آشنایی هرچه بهتر با دو نرم‌افزار بیان شده می‌باشد که با توجه به نظرات کاربران واقعی آن در یک جامعه آماری واقعی و با استناد بر استاندارد ISO14598 توسعه یافته می‌باشد که بنده در ذیل مطلب بررسی اجمالی از این نظر سنجی انجام داده و مطالب آن را ا شما به اشتراک می‌گذارم.

 داده‌های این حقیق از طریق پرسشنامه‌هایی که به هر دو کاربر نرم‌افزارهای نامبرده داده شده بود جمع آوری گشته است .کاربران نرم‌افزارها نیز افراد یا ارگان‌هایی هستند که در حوزه مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی فعال بوده و از طریق این نرم‌افزارها برای انجام امورات خود بهره برده‌اند.

 در این مطالعه گردآوری شده یک فرم نظرسنجی کاربر نرم‌افزار به ۱۱۰ شرکت مهندسی و ساخت در ۵ شهر اصلی کشور استرالیا یعنی سیدنی، ملبورن ،بریزبین، آدلاید و پرت ارسال شده‌اند که تقریباً ۳۵ شرکت در این نظرسنجی مشارکت کرده‌اند. داده‌های ارزشمندی درباره ارزیابی ویژگی‌ها و صفات این دو نرم‌افزار از دو منظر فنی و عمومی ارائه شده هست . این فرم نظرسنجی به سه بخش اصلی تقسیم میشود:

 بخش الف: حجم فعالیت‌های پروژه‌های اجرایی شرکت‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد و هدف از این بخش سنجش میزان محبوبیت این دو نرم‌افزار مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی در میان سازمان‌ها و میزان اهمیت استفاده از نرم‌افزارها می‌باشد.

بخش ب: در بخش ب درصد میزان کارایی هر یک از ویژگی‌های نرم‌افزاری مورد بررسی قرار گرفته است؛ به این شکل که ستون اول هر جدول ویژگی‌ها و ستون دوم به درجه اهمیت آنها به صورت درصد اختصاص داده شده است.

 بخش ج: در قسمت ج میزان عملکرد هر دو نرم‌افزار در بخش برنامه‌ریزی پروژه مورد بررسی قرار گرفته هست؛ و اینکه هر کدام از پریماورا و ام اس پروجکت به چه میزان به این ویژگی‌ها اهمیت داده‌ و قابلیت‌های خود را به نمایش گذاشته اند.

 همچنین پرسشنامه هایی بین دو شرکت تولید کننده نرم‌افزارها ارسال گشته که با نام‌های Primavera Systems Inc و Microsoft Corporation به گوش همگی ما آشنا هستند ؛ این پرسشنامه‌ها هم در سه بخش مجزا به تجزیه و تحلیل داده‌ها پرداخته و جمع آوری آنها را انجام داده اند.

 بخش الف به جمع آوری اطلاعات عمومی همانند جزئیات مشتریان و اندازه شرکت آنها و تجربه پیشین آنها از مدیریت‌هایشان تمرکز داشته است؛ بخش ب داده‌های مربوط به پشتیبانی فنی، سازگاری، آموزش و نیازهای سخت‌افزاری را شامل می‌شود. در بخش ج  هزینه‌های مرتبط با خدمات هر کدام از نرم‌افزارها مورد بررسی قرار گرفته است چرا که هزینه یک جز مهم فرایند ارزیابی به حساب می‌آید و نقش اساسی‌ای در انتخاب برای خرید این نرم‌افزارها ایفا می‌کند.

دو فرم یکی برای مایکروسافت استرالیا(سیدنی) و دیگری به شرکت پریما ورا (بریزبین) ارسال شده است.

 نتایج نظرسنجی به شرح ذیل می‌باشد:

 نتایج ارزیابی ام اس پراجکت مطابق با ماژول امتیازدهی به موارد زیر اشاره دارد:

– امتیاز این نرم‌افزار در ارتباط با کیفیت  ویژگی‌های عملیاتی و کلی سیستم بسیار قابل قبول گزارش شده است که مهمترین آن در قسمت‌های مدیریت زمان و برنامه‌ریزی پروژه با شناسایی عالی فعالیت و ارتباطات پیش نیازی و پس نیازی بیان شده است.

-در بخش گزارش‌دهی همانطور که از قبل انتظار می‌رفت شرکت مایکروسافت کمترین امتیاز را کسب کرد؛ چرا که ابزارهای گزارش دهی در آن بسیار محدود بوده و قابلیت سفارشی سازی این گزارشات دیده نمی‌شود.

– در بخش ویژگی‌های سهولت استفاده کاربر، امتیاز ویژه‌ای برای این نرم‌افزار در نظر گرفته شده است چرا که کاربران نیاز به زمان نسبتاً کوتاه‌تری جهت یادگیری توابع اصلی این نرم‌افزار داشته و علاوه بر آن ساختار و دستورات نرم‌افزاری بسیار ساده‌تر و منظم‌تری گزارش شده است.

-متاسفانه قسمت امنیت هم یکی از نقاط ضعف این نرم‌افزار به شمار می‌آید چرا که امنیتی که سیستم برای پروژه‌ها در نظر گرفته ست صرفاً جهت پروژه‌های کوچک و پایه کارایی دارد.

-در بین این دو نرم‌افزار نتایج فرم نظرسنجی کاربران نشان دهنده این موضوع بود که ام اس پروجکت همچنان پرطرفدارترین و پرا استفاده‌ترین نرم‌افزار در حوزه مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی محسوب می‌شود چراکه آمار  دقیقی از مصرف کنندگان درصد ۸۰ را برای این نرم‌افزار نشان می‌دهد.

– ام اس پروجکت به علت کاربری آسان‌تر،رفع سریع نیازهای کاربران و همچنین هزینه کمتر نسبت به پریماورا معرفی می‌گردد.

نتایج ارزیابی پریماورا بر اساس ماژول امتیاز دهی موارد زیر را بیان می‌کند:

– ارزیابی کلی نرم‌افزار پریماورا امتیاز ۶۶ درصد که سطح کاملاً قابل قبولی می‌باشد را به رخ می‌کشد؛ علاوه بر آن از نظر ویژگی‌های فنی و عمومی پریماورا بهتر از مایکروسافت گزارش شده است و اختلافات جزئی از قبیل تنوع بیشتردر ایجاد روابط بین فعالیت‌ها و گرافیک بهتر در پریماورا دیده می‌شود.

– در قسمت مدیریت منابع که شامل تخصیص و تسطیح هم می‌شود عملکرد این نرم‌افزار سبت به ام‌اس پروجکت بهتر گزارش شده است.

-در قسمت پشتیبانی فنی به ویژه در زمینه ارائه خدمات فنی و دوره‌های آموزشی برای استفاده از ابزارها، عملکرد بهتری را از جانب شرکتسازنده این نرم افزار شاهد بوده‌ایم.

– تنها از لحاظ سازگاری پریماورا امتیاز کمتری نسبت به ام اس پروجکت کسب کرد چرا که ام اس پروجکت محصول مایکروسافت بوده و با برنامه‌های دیگر مایکروسافت از جمله ورد، اکسل ،اکسس و غیره سازگارتر می‌باشد.

نتیجه گیری

در تمام دنیا نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی و کنترل پروژه بسیار متعددی توسط کمپانی‌ها و مجموعه‌های مدیریت پروژه استفاده می‌شود لیکن سوالی که پیش می‌آید این هست که چرا در کشور ما این اتفاق نیفتاده است؟

وقتی وارد سایت شرکت مایکروسافت می‌شویم،متوجه می‌شویم که قیمت خرید نرم‌افزار MS PROJECT حدود ۱۰۰۰ دلار می‌باشد؛ همچنین وقتی وارد سایت آمازون شویم متوجه قیمت ۳۰۰۰ دلاری برنامه Primavera می‌شویم که این بحث نشانگر آن هست که هزینه نرم‌افزارهای مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی بسیار زیاد می‌باشد؛ در واقع به همین دلیل در بازارهای خارجی نرم‌افزارهای بسیار متعددی هستند که ساخته شده‌اند و شرکت‌های مختلف در جهان از این نرم‌افزارهای متعدد و متنوع استفاده می‌کنند.

بسیاری از شرکت‌ها جهت مدیریت هرچه بهتر سرمایه و در راستای رفع نیازهای اساسی مجموعه‌شان نرم‌افزارهایی با قیمت مناسب‌تر و همچنین کاربردی متنوعی را استفاده می‌کنند.

از آنجایی که در کشور‌‌ ما ایران خیل عظیم مصرف کنندگان از نرم‌افزارها به شکل رایگان استفاده می‌کنند، در نتیجه سهم بیشتری از بازار را نرم‌افزارهای ام اس پروجکت و پریماورا به خود اختصاص داده‌اند.

بنابراین علاقمندان به حوزه کنترل پروژه و برنامه‌ریزی در ایران مسیر سختی را پیش روی خود ندارند، چرا که به راحتی می‌توانند نرم‌افزارهای ام اس پروجکت و پریماورا را به طور کامل بیاموزند و از این مهارتشان به صورت عملی در بازار کار برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه استفاده کنند.

تفاوت‌های نرم‌افزارهای MS Project و Primavera به شکل زیر دسته‌بندی می‌شوند:

تفاوت ‌های کلی

به طور کلی می‌توان گفت  محیط کاربری نرم‌افزار ام اس پروجکت بسیار ساده‌تر بوده و اصطلاحا کاربر پسندتر(user friendly) از محیط کاربری نرم‌افزار پریماورا می‌باشد. در واقع جزئیات بیشتری را در محیط کاربری نرم‌افزار پریماورا شاهد هستیم بنابراین کسانی که از مهارت نرم‌افزاری کمتری برخوردارند براحتی می‌توانند از نرم‌افزار ام اس پراجکت استفاده کنند.

در کشور ایران جهت انجام پروژه‌هایی با پیچیدگی کمتر همچون پروژه‌های ساختمان سازی، سدسازی، عمرانی و … اغلب از نرم‌افزار ام اس پراجکت استفاده می‌شود و عمومیت بیشتری نسبت به پریماورا دارد؛ لذا پروژه‌هایی که از پیچیدگی بیشتری برخوردارند از جمله پتروشیمی ،نفت،گاز، پالایشگاه‌ها و همچنین پروژه‌های نیروگاهی نرم‌افزار پریماورا استفاده می‌گردد.

 یادگیری نرم‌افزار ام اس پروجکت بسیار راحت‌تر و همچنین سریع‌تر نسبت به پریماورا می‌باشد؛ بنابراین به علاقمندان پیشنهاد می‌شود در صورتی که قصد شروع یادگیری نرم‌افزاری را دارند ابتدا ام اس پروجکت را آموزش ببینند.

 لازم به ذکر است که تعداد متخصصین مسلط به نرم‌افزار پریماورا بسیار کمتر از متخصصین ام اس پروجکت می‌باشد و همین امر باعث شده است تا شرکت‌هایی که به دنبال متخصص هستند بتوانند این کار را به منصه اجرا دربیاورند؛ لذا کارشناسان متخصص پریماورا از جایگاه شغلی ویژه‌ای برخوردار می‌شوند.

تفاوت‌های نه چندان مهم

به عنوان مثال مفهوم شناوری در کنترل پروژه داخل نرم‌افزار پریماورا به صورت Float نمایش داده می‌شود ولیکن همین مفهوم در نرم‌افزار ام اس پروجکت به شکلی متفاوت تر و با نام Slack نمایش داده می‌شود.

 همچنین قید ALAP(As Late As Possible) در نرم‌افزار پریماورا شناوری آزاد را صفر می‌کند اما همین قید در ام اس پروجکت شناوری کل را صفر می‌کند.

 برای وارد کردن مقدار تاخیر(Lag) در نرم‌افزار ام‌اس پراجکت این امکان فراهم است که بتوان به صورت درصدی میزان لگ را وارد نمود؛ در حالی که پریماورا این چنین قابلیتی را پشتیبانی نمی‌کند.

 در نرم‌افزار پریماورا این امکان وجود دارد که چندین کاربر به صورت همزمان وارد نرم‌افزار شده و بتوانند روی یک پروژه به صورت همزمان کار کنند که این قابلیت در نرم‌افزار ام اس پروجکت به طورکلی وجود ندارد.

تفاوت های ساختاری

  1.  

 این تفاوت‌ها که از لحاظ اهمیت از درصد بیشتری نسبت به تفاوت‌های قبلی برخوردار هستند مربوط به امکانات ساختاری و پایه‌ای این دو نرم‌افزار میشوند.

به عنوان مثال در نرم‌افزار ام اس پروجکت قابلیت فرمول نویسی بسیار ساده‌تر و انعطاف پذیرتر نسبت به پریماورا می‌باشد.

پریماورا به هیچ عنوان قابلیت ماکرونویسی ندارد و این در حالی هست که نرم‌افزار ام اس پروجکت به خوبی این قابلیت را پشتیبانی می‌کند؛ در مقابل آن پریماورا قابلیت تغییرات اساسی در پروژه‌ها را در قسمت Global Changeرا فراهم می‌کند.

در خصوص فیلدهای آماده و قابل استفاده هم میتوان گفت که نرم‌افزار پریماورا تعداد بیشتری از این فیلدها را نسبت به ام اس پروجکت دارا می‌باشد؛ همچنین به تعداد بی‌نهایت در نرم‌افزار پریماورا شاهد فیلدهای اختصاصی هستیم که این قابلیت به صورت کاملاً محدودتر در ام اس پروجکت دیده می‌شود.

 تعداد متنوعی از منحنی‌های منابع در نرم‌افزار پریماورا در قسمت Resorce Curve قابل مشاهده میباشد که این عامل هم از تفاوت‌های ساختی این نرم‌افزار پرطرفدار به حساب می‌آید.

 از لحاظ تعداد Baseline می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در نرم‌افزار ام اس پروجکت تعداد ۱۱ عدد وجود دارد که این تعداد در پریماورا محدودیتی ندارد.

 سیستم پیاده‌سازی پیشرفت پروژه در نرم‌افزار پریماورا بسیار کامل می‌باشد و امکانات بسیار زیادی از جمله Activity Step در آن توسط کمپانی سازنده لحاظ شده است که این امر را به یکی از بزرگترین تفاوت‌های اساسی آن با سیستم ام اس پروجکت مبدل کرده است.

در نرم‌افزار پریماورا امکان ایجاد بیشتر از یک نوع رابطه پیش نیازی برای دو فعالیت وجود دارد که این امر به طور کلی در نرم‌افزار ام اس پروجکت تنها به یک رابطه پیش نیازی محدود شده است.

 یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های نرم‌افزار پریماورا با ام اس پروجکت در ایجاد رابطه‌های خارجی و پیگیری چندین پروژه به صورت همزمان میباشد که این امکان را فراهم می‌کند تا گزارش دهی منحصر به فردی از پروژه‌ها تهیه و ارائه گردد.

فلسفه WBS یا همان ساختار شکست کاردر این دو نرم‌افزار محبوب متفاوت بوده و بدین شکل می‌باشد که فعالیت‌ها و ساختار شکست کار در ام اس پروجکت به صورت درهم آمیخته نمایش داده میشودکه این امکان در نرم‌افزار پریماورا وجود ندارد و ساختار شکست کار و فعالیت‌های پروژه در پنجره‌های مختلف و متفاوتی قرار می‌گیرند.

کلام آخر:

به علاقمندانی که قصد شروع به کار در حوزه برنامه‌ریزی و کنترل پروژه را دارند،با توجه به یادگیری ساده‌تر،کاربری آسان‌تر و قابلیت‌های متنوع و کامل، یادگیری نرم‌افزار ام‌اس پروجکت پیشنهاد می‌گردد؛ اما اگر قصد حرفه‌ای شدن و رشد بیشتر به صورت تخصصی در این حوزه را دارید وبه آینده شغلی ایده‌آل‌تر فکر می‌کنید نرم‌افزار پریماورا جهت آموزش به شما پیشنهاد می‌گردد.

0 پاسخ به "تفاوت نرم افزار های Ms project و Primavera P6"

ارسال یک پیغام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




مهندس محمد فلاح
دارای مدرک مدیریت پروژه حرفه ای PMP از PMI آمریکا

بیش از 14 سال سابقه حرفه ای در پروژه های عمرانی و صنعتی

تلفن تماس: 09398593789
ایمیل: fallah@projectyar.com

30% تخفیف تمامی دوره‌ها

فرصت باقی‌مانده: 0 روز 0 ساعت 0 دقیقه 0 ثانیه !
X